به نام خدا


تاریخچه زبان برنامه نویسی اسمبلی


1 .  پیشنهاد آلن تورینگ پدر علوم کامپیوتری و  هوش مصنوعی جهان و کاشف رمز ماشین انیگما آلمان نازی  به سایر دانشمندان علوم کامپیوتری برای اختراع یک زبان برنامه نویسی جدید به جای زبان ماشین و دقیقا بعد از پایان جنگ جهانی دوم و شکست  آلمان نازی در سال 1945 میلادی . 


2.  اختراع اولین نسخه دستی زبان برنامه نویسی اسمبلی توسط یک خانم به نام کاتلین بوث در سال 1947  میلادی  در دانشگاه لندن . انگلستان . 



3.  اختراع  اولین زبان برنامه نویسی سطح بالا با نام  FORTRAN  توسط گروهی از برنامه نویسان زبان اسمبلی در شرکت  IBM  در سال 1958 میلادی . 


4.  اختراع اولین کامپایلر و لینکر زبان اسمبلی با کمک زبان اسمبلی و زبان  FORTRAN  و تحت عنوان  FAP   در سال 1959 میلادی در  سیستم عامل  IBSYS و کامپیوتر  IBM 7090  و توسط شرکت   آی بی ام .



5. اختراع کامپایلرهای جدید و مدرن  برای زبان اسمبلی در دهه 1960 میلادی توسط شرکت IBM  و شرکت  AT&T   برای سیستم عاملهای  مولتیکس و یونیکس . 


6. اختراع اولین کامپایلرهای مدرن و پیشرفته  زبان اسمبلی برای کامپیوترهای شخصی  در دهه های  1970 و 1980 میلادی توسط  افراد و شرکتهای مختلف از جمله دکتر گری کیلدال و بیل گیتس و  لینوس توروالدز و  ریچارد استالمن  و شرکتهای اپل و آی بی ام و مایکروسافت و شرکت  تلگراف و تلفن آمریکا 


7. اختراع آخرین نسل کامپایلرهای مدرن  و پیشرفته زبان اسمبلی توسط افراد متفرقه  بین سالهای 1995 تا  1999  میلادی . 


نسل آخر و جدید کامپایلرهای مدرن و پیشرفته  زبان اسمبلی  به مرور زمان   و به دلایل مختلف  منقرض شدند و تنها دو تا سه کامپایلر مدرن زبان اسمبلی تا به امروز یعنی تا سال 2023 میلادی هنوز درحال توسعه می باشند . 


در میان تمام کامپایلرهای زبان اسمبلی  فقط یک کامپایلر مدرن و کامل و البته خودکامپایل و خودمیزبان  باقی مانده و هر ماه یک نسخه ی جدید از او منتشر می شود که نامش  flat assembler است که  به اختصار  ؛ آنرا  fasm  می نویسند . 



برهمین اساس ؛  fasm به عنوان  آخرین بازمانده از نسل کامپایلرهای مدرن  و خودمیزبان و قابل حمل و چند سکویی  زبان اسمبلی ؛  بعنوان زبان برنامه نویسی اسمبلی  ؛ در این وبلاگ و سایر وبلاگهای من  تبلیغ و ترویج خواهند شد . 

.


من از این پست به بعد ؛ بجای عبارت فلت اسمبلر  ؛  از لغت کلی و عمومی زبان اسمبلی  استفاده می کنم . 




بنابراین  لازمست به خاطر بسپارید که  از پست بعدی ؛ زبان برنامه نویسی اسمبلی  بر مبنای  سینتاکس و  گرامر و ساختار  و معماری   فلت اسمبلر ؛   تدریس و تبلیغ می شود . 

.

به عبارتی دیگر ؛ منظورم از Assembly  همان fasm  می باشد و من   درواقع  زبان اسمبلی  fasm  را  تبلیغ خواهم کرد و سایر  کامپایلرهای زبان اسمبلی  را  نادیده  می گیرم . 


زبان اسمبلی fasm در سال 1999 میلادی به دست  یک ریاضیدان لهستانی به نام توماس گریسار  و توسط  توربو اسمبلر  و سپس توسط خودش یعنی  فلت اسمبلر ؛  اختراع و بازنویسی شد . 


fasm یا  فلت اسمبلر  بعنوان  جدیدترین و قدرتمندترین و بروزترین  کامپایلر مدرن زبان اسمبلی  از سال 1999میلادی  تا  امروز  یعنی سال  2023 میلادی  کماکان  در حال توسعه می باشد . هر یک ماه یک نسخه جدید  از  fasm  منتشر  و دانلود می شود . 


من سعی می کنم  هر یک ماه یک نسخه ی جدید از fasm را تحت عنوان نسخه ی جدید زبان اسمبلی  را در این وبلاگ و سایر وبلاگهایم  آپلود نمایم . 


به امید اینکه بتوانم خدمتی هر چند ناچیز  به  جامعه ی علمی   ارائه کرده  و در نهضت احیای زبان برنامه نویسی اسمبلی  نقشی هرچند کوچک  ایفا کرده باشم . انشاا.... 



.