به نام خدا 


زبان اسمبلی از 1938 تا  2024  میلادی 


کاربران گرامی . سلام . بعد از بازنشستگی وبلاگ وحیدمی ؛  تصمیم گرفتم ادامه ی مطالب راجع به زبان برنامه نویسی اسمبلی را در وبلاگ های تخصصی ؛ بنویسم و منتشر نمایم . 


همانطور که در پست  " اسرار هگز ادیتورها بخش سوم "  وبلاگ وحیدمی ؛  رسما اعلام کردم و  نخستین کدهای زبان اسمبلی تاریخ را همراه با کدهای زبان ماشین کامپیوتر Z3   دکتر  کنراد زوس  دانشمند آلمانی که در سال  1938 میلادی در شهر برلین آلمان نازی یعنی یک سال قبل از شروع جنگ دوم جهانی ؛ به شما نشان دادم و فایل مربوطه را نیز آپلود کردم ؛ در وبلاگ فسمی نیز قصد دارم بگویم که  زبان اسمبلی هرگز یک زبان بی ریشه و بی هویت نیست بلکه قدمت این زبان به قبل از جنگ جهانی دوم  برمی گردد و این حرف یعنی اینکه  من دارم یک زبان برنامه نویسی بسیار قدیمی و اصیل و ریشه دار و بومی و باستانی و سنتی  و همه منظوره را به شما آموزش می دهم . 


زبان اسمبلی از هنگام اختراع شدنش توسط دکتر کنراد زوس  و در سال 1938 میلادی تا به امروز یعنی سالهای  2023 و 2024  میلادی  ، کماکان زبان برنامه نویسی اصلی و بومی و واقعی می باشد که هیچکس نمی تواند هیچ تاریخ انقضایی برای این زبان قدیمی و اصیل و ریشه دار و همه منظوره ؛ تعیین کند . 


زبان های ماشین و اسمبلی  ؛   زبانهای  اول و آخر دنیای فناوری اطلاعات محسوب می شوند و هیچ رقیبی ندارند . اینها  زبانهایی  ازلی و ابدی هستند . 


این دو زبان قدیمی و اصیل ؛ عمری جاودانه دارند و هرگز منقرض و منسوخ نمی شوند . 


تمام تلاشها برای نابودسازی یا بی اهمیت  جلوه دادن زبانهای ماشین و اسمبلی ؛ با شکست  روبرو  شده اند . 


زیرا  این دو زبان قدیمی و اصیل ؛ که ازلی و ابدی می باشند ؛  ریشه و اساس و  سنگ بنا و شالوده و ستون فقرات  دنیای کامپیوتر و محاسبات و برنامه نویسی  محسوب می شوند . از اول حضور داشته اند و تا روز قیامت نیز حضور خواهند داشت .


 دقیقا مثل خداوند متعال  که  ازلی و ابدی و شکست ناپذیر  است ؛ زبانهای ماشین و اسمبلی نیز ازلی و ابدی و شکست ناپذیر هستند . 


بنابراین عقل حکم می کند که بجز زبانهای همه منظوره ی ماشین و اسمبلی،   با هیچ زبان برنامه نویسی دیگری   سر  و کار  نداشته باشیم  و عمر و پول و اعصاب را به پای هزاران زبان سطح بالا نریزیم و  هدر ندهیم . 



درمورد تاریخچه زبان اسمبلی  به حد کافی در وبلاگ وحیدمی؛   مطلب مستند و معتبر  منتشر کرده ام .  می توانید فایل مربوط به قدیمی ترین کدهای ماشین و اسمبلی را از وبلاگ وحیدمی و از پست مذکور ؛ دانلود نمایید . 



+


در  یکی از پست های وبلاگ وحیدمی که  به سیستم عامل  IBSYS  و  شبیه ساز کامپیوتر   IBM 7090  مربوط می شود ؛  سورس کد و فایل اجرایی  این سیستم  عامل بسیار قدیمی و این شبیه ساز  که بر روی ویندوز 10 به راحتی اجرا  می شود را آپلود  کردم  اما فراموش کردم بگویم که  اسمبلر و لینکر  این  کامپیوتر  و این سیستم عامل قدیمی ؛ بطور کامل با زبان اسمبلی نوشته شده بود !! 


الان می خواهم بگویم که  اسمبلر  IBM 7090  نخستین کامپایلر  خودمیزبان زبان اسمبلی در تاریخ محسوب می شود که توسط شرکت  IBM و با کمک خود زبان اسمبلی و در سال 1959 میلادی  ساخته شده بود . 


بنابراین ؛ برخلاف نوشته های قبلی ام که مدعی بودم   اسمبلر RosAsm  نخستین اسمبلر خودکامپایل و خودمیزبان است ؛ اینجا  اعتراف می کنم که اشتباه کرده ام زیرا  نخستین اسمبلر خودمیزبان و خودکامپایل زبان اسمبلی ؛   اسمبلر  IBM 7090 می باشد که همانطور که در بالا  نوشتم  ؛ در سال  1959  میلادی  اختراع شد . 


RosAsm و البته  Fasm   شاید  دومین و  سومین  اسمبلر خودمیزبان و خودکامپایل محسوب شوند .



اسمبلر خودمیزبان و خودکامپایل یعنی کامپایلر و  همگردان زبان اسمبلی که توسط خود زبان اسمبلی  ساخته شده باشد . یعنی به زبانهای سطح بالا  هیچ نیازی نداشته باشد و کد منبع اش توسط خودش یعنی زبان اسمبلی ؛ نوشته شده باشد و توسط خودش نیز کامپایل و بیلد و ران  شود . دقیقا  مثل  RosAsm  و  Fasm  . 



اسمبلر  Fasm  با الهام از روی اسمبلر  RosAsm و در سال  1999  میلادی  توسط یک ریاضی دان لهستانی به نام  توماس گریستار  و با کمک خود زبان اسمبلی ؛    اختراع شد که تا به امروز  توانسته به موفق ترین و محبوب ترین و قابل حمل ترین و همه منظوره ترین کامپایلر زبان اسمبلی  تبدیل شود و حتی توانسته است سایر کامپایلرهای زبان اسمبلی را  شکست دهد . 



دلیل محبوبیت Fasm در این است که Fasm  یا  فلت اسمبلر ؛   یک زبان برنامه نویسی جهانی و قابل حمل و چند سکویی و همه منظوره و رایگان و اوپن سورس و آزاد و سریع و کوچک و قدرتمند  و انعطاف پذیر  است و توانسته است نظر طرفداران زبانهای سطح بالا را به خود جلب نماید . 


فلت اسمبلر تنها کامپایلر زبان اسمبلی می باشد که  در تمام سیستم های عامل و تمام معماری ها و سخت افزارها و پردازنده ها و تمام مدلها و روش های برنامه نویسی  حضور فعال و  پر رنگ دارد و به دلیل نزدیکی فراوان به زبان ماشین و تقلید از این زبان در تولید انواع و اقسام فایل و توانایی در تولید انواع سیستم عامل و توانایی رقابت با زبانهای سطح بالا ؛  پرچم زبان اسمبلی را بالا نگه دارد و عملا به معنای واقعی کلمه ؛ زبان اسمبلی را جاودانه کرده است . 


فلت اسمبلر ؛ همانند زبان ماشین ؛ هیچ نیازی به کتابخانه و ... ندارد . 


شما  می توانید  تمام اجزای نرم افزار یا درایور  یا حتی سیستم عامل  را  در یک فایل منفرد و مستقل و با کمک فلت اسمبلر  بسازید و اینکار حتی بدون فراخوانی کتابخانه ها  نیز  امکان پذیر است . 


حتی می توانید اینکار را بدون توابع سیستم عامل نیز انجام دهید .  یعنی فقط از کدهای اسمبلی استفاده کنید . 


اینطوری  امنیت نیز افزایش می یابد . 



+

+


من در جعبه ی پیوندهای وبلاگ هایم  آدرس کامل وبلاگ ها و وبسایت ها را  نوشتم تا کاربر با خیال راحت روی این لینک ها کلیک کند و به سایت یا وبلاگ مورد نظرش وارد شود .  این یک ترفند امنیتی است و جلوی خرابکاری اتکرها را می گیرد . 


من همیشه  برای  آپلود فایل یا لینک دادن به سایت ها و وبلاگ ها ؛ تمام  URL و آدرس کامل را به کاربر نشان می دهم و هرگز مخاطب را به وبسایتهای شخص ثالث و نامربوط  هدایت نمی کنم . 



من همیشه  سعی می کنم به وبلاگ های خودم یا به وبسایتهای معتبر و معروف جهانی ؛ لینک بدهم . 


اگر قرار باشد روی فایل یا لینک  ؛ کلیک کنید آن لینک باید مستقیما به وبلاگهای خودم یا وبسایتهای معروف و ایمن و معتبر جهانی  وصل شود تا امنیت وبلاگ و امنیت کاربر  به خطر نیفتد . 


من امنیت را بر آزادی ترجیح می دهم . 


اول امنیت ؛ دوم آزادی


+


خب اگر خدا بخواهد به مرور زمان و به تدریج  ، مطالب راجع به زبان اسمبلی را در وبلاگهایم - بجز وبلاگ وحیدمی که بازنشسته شده است - که آدرس صحیح و کاملشان را در جعبه ی پیوندها مشاهده می فرمایید ؛  منتشر خواهم کرد . انشاا....



در حال حاضر قصد دارم ویندوز 10 را با  ویندوز سرور 2022  ادغام و ترکیب کنم و از یک ویندوز واحد و یکسان برای تمام حوزه ها  استفاده کنم و البته قصد دارم با زبان اسمبلی  یکسری آزمایشات روی ویندوز انجام دهم . 


نتایج آزمایشاتم را به مرور زمان در وبلاگهایم  منتشر می کنم . انشا...


مطالب بعدی وبلاگهای مرا  که به زبانهای ماشین و  اسمبلی مربوط می شوند  از دست ندهید و پیگیر باشید . 


تا بعد .....